Autentifica-te

Nu ai cont? Creeaza unul nou

Nutritie
Calcivid Citrat - un complex de calciu...
+

Pestele: un aliment sanatos dar si daunator

de WikiFood / 2011-04-05 | tag-uri: peste, beneficii consum peste, riscuri consum peste

2  voturi
0 6058

Pestele: un aliment sanatos dar si daunator
Ar trebui sa consum sau sa evit carnea de peste? Oare riscul de otravire cu mercur si toxine PCB (bifenili policlorurati) depasesc beneficiile pentru sanatate aduse prin consumul de peste?

Cand Hipocrate a spus "Sa fie alimentul medicamentul tau!" cu siguranta a facut referire la consumul de peste. Pestele contine grasimi omega-3 care ofera protectie organismului (DHA, EPA), reducand riscul de boli inflamatorii (boli de inima, diabet, artrita reumatoida, de intestin iritabil) si fibrilatie atriala. Dar decretul lui Hipocrate de a lasa alimentul sa fie medicament a fost cu mult timp in urma, inainte de poluarea cu mercur si PCB infiltrat in oceane si fluxuri si contaminand mult din pestele pe care il mancam astazi.
Prin urmare, este putin probabil sa fii infestat cu mercur si PCB daca mananci peste cu moderatie.

Beneficiile consumului de peste
Pentru sportivi, nu exista nici o indoiala ca pestele este o excelenta sursa de proteine slabe utilizate pentru construirea si recuperarea tesuturilor musculare. 170 de grame de peste ofera aproximativ 40 de grame de proteine - o bucata consistenta zilnica de 75 - 135 de grame de proteine acopera necesarul unui sportiv de 68 kg.

Proteina din peste este printre cea mai sanatoasa sursa de proteina animala. Asta deoarece pestele are continut scazut in grasimi saturate, un fel de grasime care este asociat cu bolile de inima. Cand mananci peste, nu mananci antricoate, hamburgeri grasi sau mese pe baza de paste cu branza care favorizeaza infundarea arterelor.

Spre deosebire de grasimile saturate "rele" din carnea de vita sau branza care nu poate fi tinuta la temperatura camerei, grasimile de peste polinesaturate omega-3 (numite EPA si DHA) sunt atat de moi deoarece sunt pe baza de ulei. Acest ulei permite pestelui sa ramana flexibil, (spre deosebire de untura din carnea de vita), si sa poata inota in pofida apelor oceanice reci sau izvoarelor de munte.

Uleiul de peste Omega-3 reduce semnificativ formarea de cheaguri care duce la infarct si accident vascular cerebral. Omega-3 are efect benefic asupra sistemului electric al inimii, protejand impotriva batailor neregulate care provoaca moarte subita. Omega-3 reduce, de asemenea, nivelul trigliceridelor. Nu este de mirare ca "American Heart Association" (AHA) recomanda consumul a 170 de grame de peste pe saptamana, in special peste gras cum ar fi pastrav, somon salbatic, ton si sardine. Pentru persoanele carora nu le place pestele, pastilele din uleiul de peste reprezinta o optiune optima.

Daca aveti deja un istoric al bolilor de inima, AHA recomanda consumul a 200 - 400 de grame de peste saptamanal (doua sau trei mese de peste pe saptamana).

Consumul de peste vine si cu riscuri legate de mercur si PCB (bifenili policlorurati).

Iata ce trebuie sa stiti despre aceste substante toxice
Riscurile consumului de peste - Mercurul
Pestii care traiesc in apele poluate acumuleaza metilmercur. Prin urmare, pestii mari rapitori se hranesc cu pesti mai mici, in lantul alimentar avand cele mai inalte niveluri de mercur.
Mercurul este strans legat de proteinele musculare din carnea de peste. Se acumuleaza mai mult in carne decat in uleiul de peste, astfel suplimentele din ulei de peste par sa nu contina aproape deloc mercur.

Cei mai multi barbati si femei in varsta pot consuma in siguranta pana la 200 de grame de peste cu continut scazut de mercur saptamanal. Persoanele sanatoase se detoxifiaza mai usor de mercur decat cele bolnave sau in varsta.
Administratia Alimentelor si Medicamentelor (FDA) si Agentia pentru Protectia Mediului (EPA) sfatuiesc femeile care raman insarcinate sau care alapteaza si copiii lor, sa evite pestii cu cea mai mare infestare in mercur (rechin, peste-spada, tilefish). Cantitatile mari de metilmercur pot dauna copilului nenascut sau tinerilor in curs de dezvoltare - sistemului nervos, ducand la probleme cu IQ, atentie, citire si memorie.

Toata lumea, inclusiv femeile insarcinate, pot consuma in conditii de siguranta pana la 340 de grame pe saptamana de peste cu continut scazut de mercur si crustacee: creveti, somon, somn, conserve de ton, cod negru.
Dar atentie: daca sunteti la pescuit sportiv, mancati sushi sau aveti o dieta de ton pentru pranzul zilnic si consumati peste cu un continut ridicat de mercur de mai multe ori pe saptamana, mercurul se poate acumula in organismul dumneavoastra si poate crea probleme de sanatate precum amorteala si furnicaturi in maini si picioare, oboseala si dureri musculare.

De asemenea, tonul alb are de trei ori mai mult mercur decat tonul "light" (ton dungat, rosu, galben, tongol - pesti mai mici decat tonul alb). Pentru femeile insarcinate, FDA recomanda o limita de 170 de grame de ton alb pe saptamana.

Riscurile consumului de peste - PCB (bifenili policlorurati)
Contaminarea pestilor cu PCB-uri este un alt motiv de ingrijorare. PCB au fost folositi in scopuri industriale pana in 1976 cand au fost interzisi si sunt asociate cu problemele de comportament, diabet, cancer si alte probleme de sanatate. PCB persista in mediu pentru perioade lungi de timp si se acumuleaza in lantul alimentar. Somonul de crescatorie tinde sa aiba unul dintre cele mai inalte niveluri de PCB, deoarece sunt hraniti cu faina de peste cu continut ridicat de PCB.

Comentarii

0  comentarii

schimba cod

Controlul greutatii

Nu orice mancare se potriveste oricui! Afla aici o lista de mancaruri ce ti se potrivesc.
Aboneaza-te la newsletter
Afla ultimele informatii despre nutritie, ultimele retete si review-uri direct pe email